Jornades de Compra i Contractació Pública Responsable
Els dies 10 i 11 de juny vam assistir a les jornades “QUÈs i COMs en l’impuls de la Contractació Pública Responsable i l’Economia Social i Solidària”, coorganitzades per la Xarxa de Municipis per l’Economia Social i Solidària (XMESS) i el Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l’Administració Local de Barcelona (CSITAL Barcelona).
La XMESS és una associació formada per municipis que volen fomentar l’Economia Social i Solidària als seus territoris. Té com a finalitat promoure, reforçar i consolidar l’àmbit de l’ESS, fixant objectius i estratègies comunes, fomentant la cooperació́ i l’acció́ conjunta entre els seus membres, i fer-ho des del diàleg permanent amb els seus actors. Sabadell n’és municipi fundador, i forma part de la seva Comissió Executiva des de la seva constitució el maig del 2017.
L’objectiu d’aquestes jornades era mostrar la contractació i compra pública responsable (CCPR en endavant) com una eina per promoure l’Economia Social i Solidària. D’una banda és una via de finançament per a projectes i iniciatives de proximitat, que situen el benestar de la persona i social al centre de la seva activitat. També és una de les principals eines amb que compta l’administració pública per fer consum conscient, reactivant l’economia del territori, incrementant el benestar social i enfortint la comunitat.
Però, què és la contractació i compra pública responsable?
L’administració pública, com les empreses privades i la societat en general, també ha de comprar, però la diferència rau en que quan compra ho fa amb diners públics. És per aquest motiu que és molt important que aquesta acció estigui ben regulada, per tal d’evitar un mal ús o malbaratament de recursos públics i assegurar-ne un bon ús dels mateixos.
La Contractació Pública és el contracte que s’estableix entre un ens públic (l’adjudicador) i una persona física o jurídica (contractista), per a la realització d’una prestació, servei o lliurament d’un bé. La contractació pública representa entorn al 40% de tota la despesa pública, i és per aquest motiu que l’acció de consumir per part de l’administració pública pot ser considerada una política pública per la influència que pot arribar a tenir al mercat i en la gestió dels serveis públics. Quan aquesta compra s’efectua segons criteris de desenvolupament sostenible, i s’utilitza com a eina per assolir els objectius de cohesió social, redistribució de la riquesa, igualtat i justícia social, parlem de Compra i Contractació Pública Responsable.
El marc legal de la CCPR ve determinat per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic (LCSP), que estableix en el seu article 1, sobre l’objecte i finalitat, que a tota contractació pública s’incorporaran de manera transversal i preceptiva criteris socials i mediambientals sempre que tinguin relació amb l’objecte del contracte. Aquesta inclusió, argumenta, proporciona una millor relació qualitat –preu en la prestació del contracte, i una major eficiència en l’ús de fons públics.
La LSCP és una transposició de les directives europees en matèria de contractació pública i suposa un nou marc legal que facilita l’accés a la mateixa tant a la PIME com a les entitats de l’Economia Social i Solidària, afavorint la incorporació de criteris socials i ambientals de manera transversal en els contractes.
Atenent a tres factors -1) que l’acció de compra no és neutral; 2) que ens trobem en un context social cada vegada més conscienciat dels impactes, positius o negatius, associats al consum; i 3) que comptem amb un marc legal favorable-; les administracions públiques estan adaptant les seves pràctiques de consum cap a aquelles que tenen un impacte positiu en la societat i en el medi ambient. En definitiva, estan explorant vies per impulsar la seva CCPR per contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Ponències i conclusions de les jornades
Va obrir la primera jornada la Sra. Aurora Corral, vocal de CSITAL Catalunya i Presidenta de CSITAL Barcelona, amb una defensa del col·lectiu al qual representa, sobre les funcions del qual sovint hi ha malentesos als ajuntaments. La seva funció és verificar que les actuacions municipals s’ajusten a la normativa.
Abans de començar les ponències, va fer la reflexió de que les polítiques publiques en matèria de CCPR depenen de tres factors importants
- L’actor polític, que és el primer que s’hi ha d’implicar, és qui té la possibilitat de decidir i incidir en la matèria, i d’establir el marc d’actuació.
- L’elaboració de l’expedient de contractació, per al qual cal que el personal tècnic municipal responsable de redactar els plecs tècnics estigui ben format i domini la matèria.
- La rapidesa de la tramitació, que depèn d’una bona planificació, de comptar amb temps suficient per treballar els plecs, de més especialització i, segurament, de comptar amb més recursos econòmics.
La primera ponència de la jornada, “Transversalitat i eines de la Contractació i Compra Pública Responsable” va anar a càrrec de la Sra. Imma Soler, Cap del Servei de Contractació de l’Ajuntament de Terrassa. La seva ponència va versar entorn a les oportunitats que la Llei de contractes ofereix a l’ESS, entre elles la reserva de contractes -per afavorir la integració de col·lectius vulnerables, i la contractació d’empreses de l’ESS-; i les consultes preliminars del mercat, que permeten saber si pot oferir el que es necessita.
Entre les principals conclusions de la seva ponència destaca l’observació de que la CCPR és assegurar-se d’un ús adequat i transparent dels nostres recursos públics, i de que la clau està en planificar. I una frase per reflexionar “com a servidors públics podem fer petites coses pensant en gran”.
A continuació, la Sra. Llum Bruno García, Vocal de CSITAL Barcelona) va oferir la ponència “Els tres tipus de contractació menor”, en que es mostrava partidària de la divisió de contractes en lots, atès que és la eina que permet racionalitzar les adquisicions, i serveix per limitar les subcontractacions per part de grans multinacionals. Els lots a més de diversificar i facilitar l’accés de les entitats de l’ESS a la contractació pública, ajuda a les persones tècniques a filar més prim a l’hora de fer les valoracions de les solvències tècniques i econòmiques. En definitiva, aquesta pràctica permet un major control i facilita el seguiment. I una reflexió final “amb la nova Llei de contractació es poden fer polítiques públiques a cost 0”.
A tall de conclusions de la jornada, la Sra. Aurora Corral, vocal de CSITAL Catalunya i Presidenta de CSITAL Barcelona, va voler incidir:
- En la importància de fer entendre a les empreses que volen contractar amb l’administració pública que la LCSP és d’obligat compliment, tant per a l’administració pública com també per a les empreses. Això comporta la seva obligatòria digitalització.
- En la necessitat d’informar a tots els serveis de compres i contractacions dels ajuntaments del que es pot fer en matèria de CCPR.
- En la importància de la previsió i la planificació, tant des de l’àmbit tècnic com, especialment, des del polític.
Per a saber-ne més sobre compra i contractació pública:
- Comissió Europea. Web de Contractació pública social
- Generalitat de Catalunya. Codi per a una contractació pública socialment responsable (en fase de revisió i actualització)
- Ortega, A. I O. Portabella (2020). Compra Pública Responsable: un bon tomàquet!. Opcions. 12/11/2020
- Web de REAS –Red de Redes de economia alternativa y solidaria. Contrata Responsable
- XMESS. Banc de Recursos i bones pràctiques en compra pública responsable
- XMESS (2019). Compra Pública Responsable. Recull d’aprenentatges, experiències inspiradores i documentació relacionada