Productes menstruals reutilitzables: què escullen les sabadellenques? Campanya “La meva regla, les meves regles”
L’any 2024 s’ha posat en marxa des del Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya la iniciativa “La meva regla, les meves regles” a través de la qual les dones d’entre 10 i 60 anys tenen dret a rebre un producte menstrual reutilitzable a escollir entre la copa menstrual, calces menstruals o compresa de tela. El desplegament d’aquest recurs s’ha fet a través de l’aplicació La Meva Salut i la xarxa de farmàcies catalanes. Descobrim les tendències d’aquesta campanya, analitzant els productes dispensats a les farmàcies de Sabadell.
Producte escollit
Des del març de 2024 i fins a 19 de desembre de 2024 les farmàcies sabadellenques han dispensat productes menstruals a 14.964 dones. El producte més escollit ha estat, amb diferència, les calces menstruals (8.608 calces; el 57,5% del total) seguit per la copa menstrual (4.801 copes; 32% del total) i la compresa de tela (1.555; 10,4% del total).
Evolució de la campanya
El pic de demanda es va assolir al març, inici de la campanya, en concret el dijous 7 de març de 2024 quan es van dispensar 841 productes menstruals en un sol dia a Sabadell. Des de llavors la demanda ha anat minvant, especialment en acabar l’abril. Aquesta dada té sentit ja que cada dona només pot accedir a un producte una sola vegada. De mitjana, s’han dispensat 51,4 productes menstruals reutilitzables diaris a Sabadell.
Edat
Pel que fa l’edat, 4.046 dones d’entre 40 i 49 anys han aprofitat la campanya a Sabadell, seguit per 3.315 dones d’entre 30 i 39 anys, 2.930 dones d’entre 20 i 29 anys, 2.431 dones d’entre 50 i 61 anys i, finalment, 2.242 noies i nenes d’entre 9 i 19 anys. En termes generals, les calces menstruals han estat el producte més escollit en tots els trams d’edat excepte entre les dones de 20 i 29 anys, on la copa ha estat el producte guanyador. Pel que fa les talles (de les calces i de les copes; les compreses tenen talla única), les talles més petites (XS, S) van tenir més demanda –en termes relatius- entre els trams d’edat inferiors (9-19 i 20-29), mentre que les talles més grans (L, XL, 2XL, 3XL) van tenir més demanda en trams d’edat superiors (40-49 i 50-61). Aquesta tendència ens permet intuir que, en general, les dones van adquirir els productes per a ús propi i no per intercanviar (de filles a mares, o viceversa).
Grau d’aprofitament
Si analitzem els trams de població femenina total de Sabadell, podem estimar el grau d’aprofitament* de la campanya relacionant el nombre de beneficiàries amb el nombre de dones habitants a Sabadell per cada tram d’edat. Podem estimar que, aproximadament, un 21% de la població femenina de Sabadell d’entre 10-60 anys ha aprofitat aquesta campanya. Les dones que més han aprofitat aquesta campanya han estat les de 20 a 29 anys (24,6% de les dones de Sabadell) i les de 30 a 39 anys (24,9%). En canvi, les que menys han aprofitat la campanya han estat les dones d’entre 50 i 61 (15,1%) i les noies d’entre 9 i 19 (18,3%).
Perfil de la beneficiària a Sabadell
Així doncs, si analitzem el perfil de la beneficiària majoritària d’aquesta campanya a Sabadell, ens trobem amb una dona entre 40 i 49 anys que va escollir les calces menstruals de talla M i les va recollir durant el març de 2024.
*Aclariment: Les dades fan referència a distribucions fetes des de farmàcies de Sabadell, les beneficiàries poden ser sabadellenques o dones d’altres municipis que han fet l’adquisició a Sabadell. De la mateixa manera, hi poden haver sabadellenques que han adquirit producte en una altra localitat.
Font: Dades Obertes Catalunya. Departament d’Igualtat i Feminismes.